Sabtu, 31 Mac 2012

Mekah dan Madinah, Kuasa atau Ilusi semata-mata?


‎"Jalan politik itu kotor! Rasulullah tak pernah berpolitik!"kata seorang bapa anak 19 kepada saya di dalam pesawat Air Asia AK 1305. Kuat suaranya. 


Mata-mata yang lain memerhatikan perbualan kami. Beza tempat saya dan beliau hanyalah dipisahkan oleh ruang tengah, tempat pramugara/i lalu lalang.


Saya bertanya kepada beliau, kalau benar Rasulullah tak berpolitik, dan Madinah bukan negara Islam, siapakah yang memerintah Madinah? Siapa yang mengatur ekonomi, ketenteraan, perang, utusan dan undang-undang? 


Beliau terdiam, saya meneruskan,
"Pak Cik pernah tahu tentang Piagam Madinah?"

"Politik itu kotor! Semua orang nak kekuasaan. Kita ada Allah, Allah Maha Kuasa. Kekuasaan bagi manusia itu merosakkan akal dan hati!"

"Kalau begitu, peristiwa Hijrah Ke Habsyah, Madinah dan pembukaan kota Mekah bagaimana pula?." Saya tersenyum. Menguji.

Diam. Agaknya berfikir mungkin. 

"Mungkin pak cik takkan merasa Islam kalau Rasulullah tak berpolitik."

-------------------------
#Bila kita banyak membaca, kita mampu mengawal emosi dan keadaan.

Tiada ulasan: