Ahad, 1 April 2012

Ibrah Cinta Safura dan Khadijah


"Ah..tak habis-habis...!" sahabat saya menghempaskan surat khabar yang dibacanya di atas meja.


"Memang takkan habis..."


"Sampai bila?"

"Sampai bila-bila..."

Dia memandang wajah saya dalam-dalam. Seolah-olah memahami maksud yang tersirat dalam saya memberikan jawapan kepadanya.

"Sampai mereka sedar yang itu sebahagian dari tanggungjawab mereka..."

Saya mengambil cawan dan meneguk sedikit teh. Masih terasa hangat. 


"Eh... awak ni tak tahu ke? Ini zaman moden. Zaman edan. Mana ada perempuan yang duduk di rumah sekarang. Semuanya keluar untuk membantu keluarga masing-masing. Bantu suami dalam mencari nafkah buat keluarga." 

Sahabat saya mula mengerutkan dahinya. Ya, saya tahu benar dirinya sentiasa merisaukan keadaan kerosakan masyarakat yang terjadi sekarang.


"Kalau benar mereka keluar mencari nafkah, kenapa banyak kes penceraian sekarang? Adakah tidak memahami tanggungjawab seorang suami dan isteri?" tanya saya.

"Yang menjadi mangsa adalah anak-anak." sambung saya lagi. 

"Apalah erti cinta sekarang ini ye? Dah banyak sangat kejadian seperti ini berlaku. Belum lagi kita lihat pemuda pemudi di dalam negara kita sekarang ini. Kebanyakkannya rosak. Dalam paper, tiap-tiap hari ada berita jenayah itu ini, rogol, buang bayi, kanak-kanak hilang, cerai. Tak habis-habis..."

"Memang takkan habis..."



"Awak ni, tak habis-habis..tak habis- habis. Awak tak terfikir ke bagaimana nak menyelesaikannya?"

Saya kembali menghirup air teh, meletakkan kembali di atas meja. Saya memandang beliau dengan pandangan yang mendalam. Agak tertarik dengan diskusi yang di buka. Agak mencerahkan minda untuk cari jalan penyelesaian. 

"Mulakan dengan diri sendiri..."

"Maksudnya?"



"Ya, mengubah menjadi lebih baik. Semua itu memerlukan masa. Kita perlukan ilmu. Sesudah memiliki ilmu, barulah kita mengamalkannya. Dan akhirnya kita memberi."

"Haish, berfalsafah pula awak ni. Direct to the point je."

"Semua itu perlukan proses, kita perlu mencari ilmu, sesudah memilikinya, kita beri pula pada orang yang memerlukan. Kita mulakan dengan diri kita sendiri, jadi kita sudah ada ilmu, kita serapkan dan berikan kepada keluarga kita dan seterusnya kepada masyarakat."

"Jadi, apa yang awak nak sampaikan sebenarnya?"

"Ibu bapalah yang mencorakkan anaknya. Dan sesebuah keluarga itu merupakan salah satu dari institusi kemasyarakatan. Kalau awak kata masalah masyarakat ketika ini, perempuan keluar bekerja di luar, bagi saya tiada masalah. Kita ada contoh." 

"Contoh? Siapa? Eh.. ada ke contoh perempuan yang bekerja di luar?"

Ada....Safura, Isteri Nabi Musa dan Khadijah, Isteri Nabi Muhammad." Saya tersenyum. Ilmu yang saya miliki, saya cuba men-transfer kepada orang lain. Moga Allah yang menilainya nanti.

"Ye ke?" Sahabat saya mula menggaru-garu kepala.

Saya mengangguk. Senyum. 

"Eh...tunggu, tunggu, tunggu... Apa kaitannya dengan Safura dan Khadijah dalam hal ni?"

"Safura isteri Nabi Musa itu, yang suaminya berdepan dengan Raja Fir'aun tu..juga ayahnya seorang nabi bernama Syuaib, beliau bekerja sebagai pengembala kambing. Khadijah pula boss kepada syarikat perniagaannya. Dan kedua-duanya pastilah hidup bermasyarakat."

Saya meneguk teh hangat tadi. Sudah hilang rasa panasnya. Memandang sahabat saya itu, pastinya beliau menunggu penjelasan yang seterusnya.

Gambar Ihsan dari Nieyza Mustapha, UTP Seri Iskandar.

"Cuba kita fikirkan semula, Musa setelah keluar dari Mesir, menuju ke Madyan, bertemu dengan Safura di persimpangan hidupnya, lalu bekerja dengan keluarga Syuaib dengan menjadi pengembala kambing. Dan Muhammad pula bekerja dengan tauke atau boss syarikat perniagaan milik Khadijah. Cerita cinta Safura dan Khadijah boleh di jadikan iktibar untuk wanita zaman sekarang."

"Wah.... hebat ya mereka. Betul..betul..betul. Kenapalah tak terfikir...Jadi apa yang menjadi key pointnya?"

"Mereka mencari cinta yang mereka yakini lelaki itu adalah hebat, kuat dan amanah. Allah telah merakamkan kisah cinta Safura dan Musa di dalam surah asy-Syu'ara. Ketika itu Safura meminta kepada ayahnya supaya mengambil Musa sebagai pekerja kerana beliau yakin Musa adalah orang yang hebat, kuat dan amanah."

"Eh...bagaimana Safura tahu yang Musa tu baik dan sebagainya. Kan Safura tak kenal Musa tu siapa? Sangat-sangat bahaya kalau jumpa orang asing macam tu bagi perempuan."



"Di dalam sirah Nabawiyyah, dijelaskan oleh Ibnu Katsir, Musa membantu Safura dan saudaranya mengangkat penutup telaga sendirian. Dan mereka juga ada bertanyakan beliau ini siapa dan Musa mengaku yang beliau adalah seorang musafir. Jadi Safura mengetahui yang Musa adalah seorang pengembara kerana beliau tidak pernah melihat Musa di negeri itu. Maka Safura menjemput Musa datang kerumahnya untuk menemui bapanya. Sewaktu dalam perjalanan, Safura dan saudaranya berjalan di depan, lalu Musa meminta kepada mereka agar biar saja beliau jalan di depan dan hanya menunjukkan arah mana yang perlu dia ikuti. Bukankah itu sebaik-baik cerita? Musa menjaga diri dengan menjaga pandangannya dan hatinya. Maka pastilah Safura terkesan dengan perilaku yang di tunjukan oleh Musa."

"Wah, Musa menunjukkan teladan yang baik. Patutlah Safura jatuh cinta padanya."

"Bukan itu sahaja, kita harus menyelidiki siapa yang menjadi tulang belakang Safura sendiri. Bukankah ayahnya seorang Nabi? Pastilah Safura dididik dengan akhlak yang mulia sebagai seorang wanita."

"Baru saya tahu, hebat juga ya analisis awak ni. Maknanya kalau Khadijah pula, melihat perilaku Muhammad itu persis sama dengan apa yang di pandang oleh Safura lah ye?

"Ya..Safura dan Khadijah bukan sembarangan orang, mereka adalah orang yang berilmu dan mulia di mata masyarakat di zamannya."

"Kalau Khadijah siapa yang mendidiknya menjadi wanita yang berilmu?"

"Pastilah bapa saudaranya, Waraqoh Bin Naufal."

"Eh...ye ke?"

Saya mengangguk membenarkan.

"Masakan tidak, sewaktu Muhammad pertama kali menerima wahyu, beliau ketakutan lalu Khadijah menyelimutinya. Tidak beberapa lama setelah itu, siapa saja yang tahu tentang hal itu melainkan Khadijah membawa suaminya berjumpa dengan Waraqoh Bin Naufal. Siapa beliau sehinggakan Khadijah membawa suaminya berjumpa dengannya? Dia adalah seorang yang buta tetapi beliau menghafal Injil dan tahu tentang selok belok agama Nasrani. Bahkan, Waraqoh mengakui bahawa Muhammad ada utusan Allah yang di janjikan sebagai Nabi penutup. Bermakna Waraqoh adalah seorang yang berilmu. Dan pastilah sedikit sebanyak Khadijah mengetahui tentang hal-hal kenabian."

"Bermakna untuk melahirkan sebuah masyarakat yang hebat adalah bermula pada diri sendiri setelah itu keluarga dan akhirnya akan lahirlah masyarakat yang mulia kerana ilmulah ya?"


"Ya...lihat saja anak Nabi Syuaib, Safura..lihatlah anak Muhammad, Fatimah. Bukankah mereka ini orang yang berilmu? Dan juga mereka juga turun ke dalam kemasyarakatan? Bila ada ilmu, Insha Allah, aman dunia. Jadi masyarakat kita memerlukan ilmu, mengamalkan lalu memberi atau kongsikan kepada orang lain, yang pada akhirnya bermanfaat kepada dirinya sendiri. Cuma kita perlu kembali pada asal, apa tujuan kita hidup, untuk apa kita hidup dan kemana kita akan hidup. Semuanya akan dipertanggungjawabkan kelak."

Saya melihat teh hangat saya sudah habis. Tak sedar masa sudah dinihari. Masa rehat pun habis. Alhamdulillah, waktu yang lapang diguna untuk memberi manfaat kepada manusia yang lainnya.

"Insha Allah, sama-sama kita perbaiki masyarakat dengan ilmu. Bermula dengan diri sendiri dengan mencari lalu memilikinya, dan berikanlah kepada yang memerlukan. Lebih-lebih lagi keluarga kita."

"Insha Allah...Insha Allah...Insha Allah...you'll fine the way~" Nada dering Maher Zain berbunyi..

"Assalamualaikum! Kimi! Hang ada kat mana?" Suaranya jelas dalam telefon.

"Waalaikumussalam... Ada kat bilik, kenapa? Aku call hang, tak dapat-dapat. Mana pi?" Sofian yang menelefon.

"Sorry-sorry, tadi HP aku habis bateri, ni baru lepas charge. Hang datang tak kenduri Adriani QAF?"

"Laaa...aku nak pi la, aku call hang tak dapat-dapat. Nak pi sekali dengan hang."

"Laaaa...aku dah ada kat tempat kenduri ni. Dok seorang-sorang jadi batang. Cepat sikit datang. Aku dah segan nih. Dok sorang-sorang. Aku tunggu hang kat depan Puswil!"

"OK, Aku datang sekarang."

Tut...tut...tut....

Hilang diskusi ilusiku bersama sahabatku. Di sirna hilang lantaran terbayang makanan kenduri. Perut lapar berbunyi-bunyi. Lelah pula setelah riadhah futsal bersama teman-teman. Alhamdulillah. Cinta-Nya masih berterusan untuk manusia....Moga Allah membalasnya.

---------------------------------------------
Perempuan nak cari laki kena ada ilmu juga. Bukan menunggu lelaki datang melamar! Ta'aruflah dengan sikapnya, baru engkau tahu siapa lelaki itu...^^

1 April 2012
Blangkreung, Aceh Besar