Selasa, 16 Oktober 2012

Masih Belum Berakhir



Sudah tiga minggu kuliah dimulai, namun tidak bererti saya melupakan penulisan di dunia blog. Terasa agak sesak waktu untuk menulis dan memberi. Kepadatan kuliah dan organisasi menjadi faktor terbesar dalam mencari ruang dan waktu untuk menulis di blog. 

Dan syukur kepada Allah swt juga, saya sudah berada di semester sembilan, tahun yang kelima. Silibus pengajian saya adalah semester tujuh. Sudah semakin dekat dengan pengakhiran kuliah di Aceh. Tepatnya di  IAIN Ar-Raniry (Nama lainnya: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry) Namun masih ada dua semester yang saya perlu tempuhi. 

Semester ini menguji keilmuan saya selama saya berada di jurusan Aqidah dan Falsafah, semuanya saya harus ingat kembali pemikiran-pemikiran dari filsuf Muslim sejak dari Al-Kindi sehingga Ibnu Rusyd. Pemikiran dari Yunani, Mitologi sehingga zaman Aristoteles, dilanjutkan dengan pemikiran-pemikiran dari Barat dari era Rasionalis, Empiris sehinggalah menganut mazhab postmodernisme!


Semester ini juga mengkaji tentang Epistemologi Islam, tentang bagaimana ilmu pengetahuan itu dijadikan kembali kepada bebas nilai, tetapi menurut Islam supaya dapat dikembangkan sehingga besar manfaatnya bagi umat Islam. Antara ilmu-ilmu yang lain pula adalah Hermeneutika Islam. Jangan memandang serong tentang hermeneutik ini kerana ilmu ini ada cabangnya. Itu akan di tulis untuk entry yang akan datang. 'Seni Memahami.' Yang pastinya orang akan berpesan, "hati-hati syeikh, enta akan jadi sesat jika belajar ilmu tu..." Cuma yang boleh saya jawab, "Sila pelajari dulu, baru anda tahu. terima kasih."

Berikut adalah 10 subjek yang saya pelajari untuk semester ini. 
  1. Epistemologi Islam II
  2. Praktikum Bimbingan Skripsi
  3. Hermeneutik Islam
  4. Metode Penelitian Falsafah II
  5. Falsafah Nilai
  6. Falsafah Islam Moderen
  7. Studi Naskah Falsafah Islam
  8. Falsafah Barat Kontemporer
  9. Negara dan Pemerintahan II
  10. Ontologi-Metafizik
Saya mencuba untuk membuat yang terbaik pada kali ini memandangkan inilah semester terakhir saya berada di dalam ruang kuliah. Saya berdoa dan berharap moga Allah swt membantu saya menyelesaikan pengajian di sini. saya berharap juga ilmu yang saya pelajari selama ini, bermanfaat buat umat Islam. Dan saya mengharapkan saya keluar dari perangkap dunia akademik. Melihat sahabat-sahabat saya yang sudah menyelesaikan kuliah, saya terasa amat-amat cemburu.

Allahu Akbar!

Tak tertahan rasanya. Melihat sahabat-sahabat yang di sayangi pergi pulang meninggalkan bumi Aceh ini, sedangkan saya terkial-kial mencari jalan keluar. Moga Allah swt memberi kekuatan kepada saya untuk menempuhinya. 

Siapa tahu kesusahan di hati.

Allah sebaik-baik tempat kembali.  

Tiada ulasan: