Jumaat, 27 Mac 2020

Quarantine Is Quran Time


Assalamualaikum wbt dan semoga siang ini dirahmati Allah swt. .
.
Teman-teman yang dikasihi khususnya anak-anak yang lagi dalam pembelajaran menghafal al-Quran. 

Tugas dalam menghafal al-Quran itu sangat berat. Sangat beratnya hafal al-Quran itu seperti membawa beban seberat gunung. Bahkan lebih berat lagi Lagi banyak dihafal, lagi berat beban yang ditanggung. 

Namun teman-teman sekalian, lelahnya dalam menghafal al-Quran tidak sia-sia. Waktu dan tenaga yang dipakai, tidak pernah sia-sia, bahkan berkah dan pahalanya tidak pernah berhenti berbuah.

Rezeki yang tidak pernah putus-putus, apalagi sentiasa terfokus kepada beribadah kepada Allah. 

Nah teman teman sekalian, mungkin kita tidak sama dengan kehidupan orang lain, tidak sebebas rakan diluar sana. Namun sebenarnya kita sedang dipelihara dengan baik oleh Allah swt. Orang yang menanggung al-Quran inilah sebenarnya sedang dipersiapkan oleh Allah untuk menanggung amanah yang lebih besar dalam menjaga umat ini. .

Teman-teman sekalian, jangan pernah dan sempat meragui bahwa kita tidak punya masa depan. Yakinlah bahwa Allah swt sedang memberi kita jalan yang terbaik, jalan yang dilalui oleh orang-orang yang sentiasa sabar dan bersyukur.

Jadi apakah persiapan yang harus dipersiapkan? .

Syarat pertama adalah kembalilah kepada Tuhan yang telah mewahyukan kepada sebaik-baik hamba-Nya. Mohon keampunan dan mohonlah keridhaan-Nya. Semoga dengan keridhaan-Nya menjadikan kita penghafal al-Quran yang rendah diri dan jauh dari kemaksiatan. 

Syarat kedua hendaklah melazimi apa yang Rasulullah saw lazimi sebagai seorang hamba-Nya. Rasulullah saw adalah panutan hidup kita sebagai penghafal al-Quran. .
.
Syarat ketiga, berbaktilah pada orang tuamu, karena di situlah ridha mereka setelah Allah. Disitulah sebenarnya madrasah yang akan mengizinkanmu untuk mengemban amanah yang lebih besar untuk umat ini. .
.
Ayuh teman-teman, ada banyak perkara yang menanti kita di hadapan. Umat ini sakit. Maka kita harus duluan mengobati diri kita sebelum kita mengobati orang lain. .

Semoga ada cahaya yang Allah hadirkan untuk menjadikan hidup kita lebih terarah dan diberkahi. .

Quarantine is Quran Time.

Tiada ulasan: